do roku 2021
do roku 2021
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Miasta Cieszyna w 2022 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie blisko 40,7 mln zł stanowiły 18,2% wszystkich dochodów miasta. Na drugim miejscu w strukturze dochodów znalazła się subwencja ogólna z budżetu państwa, wykonana na poziomie niemal 38,6 mln zł. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Miasta Cieszyna w 2022 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły ponad 30,4 mln zł i generowały 13,6% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych miasta były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, wykonane w wysokości ponad 15,9 mln zł. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu miasta składało się łącznie na 62,7% wszystkich wpływów.
(w 2021 r. 0,9%)
W strukturze dochodów budżetowych Miasta Cieszyna w 2022 r. znalazły się również dotacje inwestycyjne. Wartość wykonanych dotacji w 2022 r. wyniosła 18.630.162,70 zł, z czego 6.910.477,86 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, a 11.719.684,84 zł pochodziło ze źródeł krajowych oraz pozostałych funduszy.
do roku 2021
do roku 2021
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2022 r. Miasto Cieszyn najwięcej środków przeznaczyło na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wykonano je na poziomie 77,9 mln zł, co stanowiło 32,5% budżetu wydatkowego. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast i gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny wydano łącznie blisko 50,0 mln zł, co stanowiło 20,8% budżetu miasta. Znaczący udział w strukturze odegrały wydatki zrealizowane w ramach transportu i łączności (ponad 25,8 mln zł) oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (niemal 21,4 mln zł). Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2022 r. kosztowało blisko 24,7 mln zł, co stanowiło 10,3% wydatków miasta.
do roku 2021
do roku 2021
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Miasta Cieszyna na koniec 2022 r. wyniosło 71,3 mln zł i stanowiło 31,9% wykonanych dochodów. Miasto sprawnie obsługiwało swoje zadłużenie, co pozwalało na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom nadwyżki operacyjnej wygenerowanej w 2022 r. zapewnił bezpieczeństwo finansowe miasta, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.